سلامت

انتخاب بهترین ضد آفتاب و 5 نکته مهم در مورد آن که نمی دانید

راهنمای انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست شما و اصلا چرا باید از ضد آفتاب استفاده کرد

انتخاب بهترین ضد آفتاب و پاسخ به سوالاتی که در مورد ضد آفتاب دارید

سوال اساسی که در ابتدا به ذهن می رسد این است که اصلا ضد آفتاب چیست؟

کرم‌های ضد آفتاب محصولاتی حاوی عناصر و ترکیبات متفاوت هستند که پوست را از دریافت پرتوهای فرابنفش خورشید ( UV ) محافظت می‌کنند. پرتو های مضری که به پوست آسیب می رسانده و موجب پیری و ایجاد چین چروک روی سطح پوست می شود. این پرتوها همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند.این یک تعریف کلی از ضد آفتاب بود با این تعریف به این سوال هم جواب دادیم که:چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ 

خب حالا که متوجه شدیم چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم میرسیم به یک سوال اساسی دیگه

چگونه باید ضد آفتاب مناسب رو بشناسیم و انتخاب کنیم :

نکته اصلی در انتخاب ضد آفتاب مناسب شما شناخت نوع پوستتان است چرا که باید ضد آفتاب را بر اساس پوست خود چرب،معمولی یا خشک انتخاب کنید چون در صورت انتخاب غلط ضد آفتاب نه تنها سودی برای شما نخواهد داشت بلکه امکان دارد در طولانی مدت به پوست شما آسیب بزند.

بعد از شناخت نوع پوست نوبت به یک نکته دیگر در انتخاب ضد آفتاب می رسد

شما ضد آفتاب رنگی می خواهید یا بی رنگ :معمولا خانم ها از کرمپودر یا پنکیک برای پوشش دهی سطح پوست خود استفاده می کنند برای ضد آفتاب هم این دسته بندی ایجاد شده است و ضد آفتاب رنگی نیز در بازار بر اساس رنگ پوست در چند تن رنگ موجود است و در انتخاب آن باید به این نکته نیز دقت کنید.

نکته مهم:اگر پوست شما بسیار چرب است و مدام دچار جوش و آکنه می شود بهتر است از ژل ضد آفتاب استفاده کنید این محصول معمولا در ترکیبات خود هیچگونه چربی نداشته و به خوبی از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند.

نکته مهم:اگر سطح پوست شما دارای چین چروک است حتی جزئی توصیه میشه از ضد آفتاب دارای خاصیت ضد چروک استفاده کنید چرا که این محصول با دارا بودن مواد مفیدی چون اسید میوه ها و ویتامین های فراوان از ایجاد چین و چروک جدید بر روی سطح پوست شما جلوگیری کرده و چین چروک موجود را نیز با استفاده مداوم از بین می برد.

نکته مهم: سعی کنید ضد آفتاب خود را از برند های معروف و نام آشنا انتخاب کنید چرا که این شرکت ها همیشه سعی در بهبود کیفیت محصولات خود برای رضایت هر چه بیشتر مشتریان خود دارند.

در انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست خود گفته شد که باید نوع پوست خود را بشناسید اگر پوست شما چرب است بهتر است از ضد آفتاب های فاقد چربی یا OIL FREE استفاده نمایید چرا که این نوع ضد آفتاب مخصوص پوست های چرب طراحی شده و در ترکیبات آن مواد چرب کننده وجود ندارد و معمولا از مواد طبیعی دیگر برای حفظ رطوبت پوست استفاده می گردد.

اگر پوست شما خشک است بهتر است از ضد آفتاب مخصوص پوست های معمولی یا خشک استفاده کنید ،این نوع ضد آفتاب ها علاوه بر خاصیت محافظت در مقابل اشعه مضر خورشید با دارا بودن ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده در طول استفاده پوست شمارا مرطوب نگه داشته و از خشکی آن جلو گیری می نماید.

spf به چه معناست و spf مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

معمولا افراد برای پیشنهاد کرم های ضد آفتاب به شما توصیه می‌کنند که به مقدار SPF آن توجه کنید. اما آیا می دانید SPF چیست و spf مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

SPFبه زبان ساده یعنی تقسیم کردن میزان تابشی خورشید که برای قرمز شدن پوست با ضدآفتاب نیاز است بر میزان تابشی از خورشید که برای قرمز شدن پوست بدون ضدآفتاب نیاز است. این برآورد بر اساس استفاده از دو میلی‌گرم ضدآفتاب در هر سانتی‌متر مربع از سطح پوست، به دست می‌آید.

ولی نکته مهم اینجاست که تأثیر محافظتی محصولات ضدآفتاب با هر SPF بعد از حداکثر دو ساعت از بین می‌رود و نیاز است به تجدید آن است.

طبق تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا، spf مناسب برای انواع پوست 15 و بالاتر است، در صورتی‌که با اقدامات محافظتی دیگر نظیر استفاده از عینک آفتابی و اجتناب از قرار گرفتن در آفتاب ظهر همراه شود. با رعایت این نکات ساده می توانید از آفتاب سوختگی، پیری پوست و از همه مهم تر ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کنید.

  • محافظت کم: SPF کمتر از 15
  • محافظت متوسط: SPF 15 تا 29
  • محافظت خوب: SPF 30 تا 49
  • محافظت عالی: SPF 50

یک پرسش معمول دیگر این است که چند درصد از اشعه فرا بنفش خورشید توسط ضد آفتاب دفع می شد این سوال با میزان SPF قابل شناسایی است.

  • SPF 15: تا 93 درصد،
  • SPF 30: تا 97 درصد و
  • SPF 50: تقریبا 98 درصد از نفوذ اشعه فرابنفش به پوست جلوگیری می‌کند.

پس با این توضیحات به این نتیجه می رسیم که SPF مناسب در بازه 15 تا 50 قرار می گیرد و SPFبالاتر از 50 زیاد به کار نمی آید چون بهتر است ضد آفتاب هر دو ساعت یکبار تمدید شود.

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنیم ؟

کرم ضد آفتاب برای استفاده در تمام فصل‌ها ضروری است. بنابراین بهانه‌هایی مثل اینکه زمستان است و هوا ابری است و خورشید پشت ابرهاست، نباید در برنامه مراقبت از پوست شما قرار بگیرند چون  پرتوهای ماورا بنفش از لایه های ابر عبور می کنند و کاملا جلوی آن ها گرفته نمی شود.

روش صحیح زدن ضد آفتاب و مقدار اندازه ضد آفتاب مورد نیاز پوست چقدر است؟

ضدآفتاب باید به مقداری استفاده شود که یک لایه نازک بر روی پوست تشکیل شود و بتواند اثر محافظتی خود را به طور کامل اعمال کند.علاوه بر این، در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از اینکه از خانه خارج شویدباید ضدآفتاب را روی پوست خود زمانی که پوست خشک است بزنید چون در حدود نیم ساعت زمان می برد تا ضدآفتاب جذب بافت پوست شده و اثرش را بگذارد.

مقدار ضد آفتاب لازم برای ایجاد محافظت در مقابل اشعه مضر خورشید 2 ميلی گرم بر هر سانتيمتر مربع است. با اين توضیح بايد هر بار به اندازه يک بند انگشت ضد آفتاب را به همه صورت بماليم و بهت است روزی سه بار به صورتمان ضد آفتاب بزنيم.

خوشحال میشیم نظرتون رو در مورد این مطلب بدونیم و اگر احساس می کنید نکته ای هست که از قلم افتاده حتما برامون کامنت کنید تا با نام خودتون به مقاله اضافه بشه.

کرم ضد آفتاب ضد چروک فاربن با SPF50 حجم 50 ميل - رنگیژل ضد آفتاب فاربن spf46 مخصوص پوست های چرب و مستعد آکنه حجم 50 میل

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا