سلامت
موضوعات داغ

مراقبت آرایشی و بهداشتی از خود در طول همه گیر COVID-19 و اثرات روانی آن: حقایق پشت پرده

مقدمه

بیماری کروناویروس (COVID-19) منجر به اثرات روانی منفی قابل توجهی در زندگی ما شده است. انجام مراقبت های آرایشی و بهداشتی کافی از پوست، مو، و ناخن ممکن است یکی کارهای مهمی و ضروری در این ایام می باشد که شاید ساده شمرده شود .

مقاله پیش رو نتیجه تحقیق بر روی دانشجویان پزشکی زن در مقطع کارشناسی در طول بیماری کروناویروس برای شناسایی تغییر عادات مراقبت های آرایشی و بهداشتی شناسایی اثرات روانی آن بر آنهاست .در مجموع 218 نفر در این مطالعه آنلاین شرکت کردند. داده ها با استفاده از یک فوردای حرفه ای از پیش شروع شده به عنوان پرسشنامه گوگل برای تحقق اهداف جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 5/11 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و به صورت درصد، ميانگين، SD، میانه، IQR در جداول و نمودارها ارائه شد.

نتیجه

ميانگين سنی شرکت کنندگان 21 سال بود. حداکثر پاسخ دهندگان (66%) مراقبت های آرایشی و بهداشتی از پوست، مو، و ناخن در طول همه گیر مانند قبل انجام نمی دادند.  بیش از دو سوم (68.8%) نصبت به این مسله احساس بدی دارند،31.2% نیز بی تفاوت هستند، در حالی که هیچ کدام به دلیل این تغییرات احساس خوبی ندارند.

دانش آموزان سال دوم و شرکت کنندگان از مکان های روستایی کمترین مراقبت های آرایشی و بهداشتی را انجام می دهند(p < 0.05). با این حال بیماری کروناویروس بر رویدادهای بزرگ زندگی در خانواده آنها تأثیری دربر نداشته است. مراقبت از ناخن حداکثر (64.2 درصد) در اولویت قرار دارد. از بین تمام شرکت کنندگانی که مانند قبل مراقبت های آرایشی انجام نمی دهند، حداکثر (0/50 درصد) رضایت خود را از دست داده بودند و به دنبال آن تحریک پذیری آنها 43.8% افزایش یافته بود.

نتیجه 
تعداد زیادی از دانشجویان دختر پزشکی مراقبت های آرایشی و بهداشتی از پوست، مو، و ناخن خود را در طول بیماری کروناویروس انجام می دادند؛ آنها همچنین تاثیر روانی منفی قابل توجهی را به دلیل این تغییر حس می کنند.

شرح کامل موضوع

در تئوری های اجتماعی فرهنگی و فرهنگی-تاریخی، زنان اغلب از نظر زیبایی مفهوم سازی می شدند و اغلب زمانی که به نیازهای آرایشی و بهداشتی آن ها رسیدگی می شد زیبا تر و به روزتر بودند. تحقیقات نشان داده است که زنان از لوازم آرایشی به دلایل مختلفی از احساس شناخت کمتر نصبت به ظاهر خود ، احساس اعتماد به نفس بیشتر، یا سالم تر جلوه کردن استفاده می کنند. همه دوست دارند جذاب تر به نظر برسند. به طور کلی، زنان لوازم آرایشی را استفاده می نمایید تا احساس جذابیت را در خود افزایش دهند. استفاده از لوازم آرایشی نیز احساس جوانی و زنانگی را افزایش می دهد.گزارشات نشان می دهد که مردم حاضرند معادل شهریه 4 سال کالج را برای مصارف آرایشی و بهداشتی خود طی یک سال هزینه کنند البته تحقیقاتی هستند که این مبلغ را تا 9 برابر شهریه کالج نیز براورد کرده اند.

سال 2020 شده است و آشفته بازار کرونا ویروس .با گسترش کرنا ویروس سلامت پوست نیز تحت تاثیر مراقبت های کرونا ویروس قرار گرفت .مردم به دلیل قرنطینه در نقاط مختلف جهان برای مدت بسیار طولانی در خانه می مانند . وضعیت همه نپالی ها از جمله دانشجویان پزشکی هم همین طور بود.

با توجه به قرنطینه، آنها ممکن است یا تمایلی نداشته و یا قادر به مراقبت های آرایشی و بهداشتی از خود نبوده اند که این مسله می تواند اثرات منفی روانی اجتماعی داشته باشد. دلایل زیادی برای اثرات منفی سلامت روانی در طول همه گیر COVID-19 وجود دارد.

در میان همه, ناتوانی در حفظ مراقبت های آرایشی و بهداشتی از خود ما به دنبال دلایل کشف نشده این مسله هستیم. از این رو، ما سعی کردیم تغییر روال مراقبت های آرایشی پوست، مو، و ناخن را در طول همه گیری COVID-19 و تاثیر روانی آن در میان دانشجویان پزشکی زن در مقطع کارشناسی یک بیمارستان آموزشی دانشگاهی در نپال پیدا کنیم.

نتیجه

از 370 دانشجوی دختر در مقطع کارشناسی، 218 نفر با نرخ پاسخ 92/58 درصد در مطالعه ما شرکت کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان 21تا23 سال بود. از 218 شرکت کننده، 47 نفر (21.6 درصد) متعلق به منطقه روستایی و 171 نفر (78.4 درصد) به منطقه شهری تعلق دارند. تنها 10 نفر موارد COVID-19 را در خانواده تأیید کرده بودند. اکثریت شرکت کنندگان در طول قرنطینه مشکل پوست نداشتند. حدود یک سوم از شرکت کنندگان مراقبت های آرایشی و بهداشتی از پوست، مو، و ناخن در طول همه گیر را مانند قبل انجام می دادند.

حداکثر (69٪) شرکت کنندگان احساس بدی نصبت به کمتر شدن مراقبت های آرایشی و بهداشتی از پوست، مو، و ناخن خود را داشتند با این حال هیچ کدام از آن ها نسبت به این تغییر احساس خوبی نداشتند.

از کسانی که مانند گذشته مراقبت های آرایشی و بهداشتی از پوست، مو، و ناخن انجام می دادند، تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان (77.0 درصد) به مراقبت از ناخن توجه بیشتری می کنند. حتی در میان شرکت کنندگانی که مانند قبل مراقبت های آرایشی و بهداشتی انجام نمی دهند، حداکثر (57.6درصد) مراقبت از ناخن را در اولویت قرار داده بودند  در حالی که کمترین توجه به لوازم آرایشی چشم بود.

همه شرکت کنندگانی که مراقبت های آرایشی و بهداشتی از پوست، مو، و ناخن را انجام می دادند نصبت به قبل از همه گیری کرونا تاثیر روانی منفی را حس می کردند. اکثر شرکت کنندگان  احساس می کنند که رضایت از خود را از دست داده اند و به دنبال آن تحریک پذیری و استرس در آنها افزایش یافته .

نکنه مهمی که ما با آن برخورد داشتیم این بود که موارد مثبت کرونا موجود در خانواده ها بر میزان مراقبت های زیبایی تاثیری نداشت که البته شاید این متاثر از جامعه آماری کم ما باشد . اکثریت شرکت کنندگان (68.8درصد) که نمی توانستند از پوست، مو و ناخن مراقبت زیبایی کنند، به دلیل این تغییرات احساس بدی داشتند. حتی در میان شرکت کنندگانی که مانند قبل از همه گیری از پوست، مو و ناخن مراقبت نمی کنند، بیش از نیمی از آن ها مراقبت از ناخن انجام می دهند.این می تواند به این دلیل باشد که بهداشت دست و ناخن از اولویت بیشتری در دوران همه گیری کرونا برخوردار است. با این حال، بیشتر آن ها (93.8%) از لوازم آرایشی چشم استفاده نمی کنند بر خلاف تصوری که استفاده از ماسک ایجاد کرده بود . به همین ترتیب اکثریت آن ها (91.7٪) از لوازم آرایشی صورت استفاده نمی کنند و رویه های زیبایی صورت را انجام نمی دهند. به همین ترتیب سه چهارم آن ها (75٪) رویه های زیبایی مربوط به مو را انجام نمی دهند. دقیقا شبیه به مشاهده ما، عادات مربوط به بهداشت دست به طور قابل توجهی در میان زنان لهستانی در طول همه گیری افزایش یافته . مانند شرکت کنندگان ما،تعداد قابل توجهی از آنها نیز مانند قبل از لوازم آرایشی صورت و چشم استفاده نمی کنند.
این روزها تقریباً هر فرد به ویژه خانم ها از لوازم آرایشی به اشکال مختلف برای زیبا تر شدن خود استفاده می کند. با این حال، هنوز هم، جنجال های زیادی در مورد نقش لوازم آرایشی در زیباسازی وجود دارد. برخی از گزارش حاکی از آن است که همه دوست دارن زيبا به نظر برسند و می خواهد به زیباترین نسخه از خود دست پیدا کنند. بیشترخانم ها بر این باورند که از لوازم آرایشی برای زیباتر و جذاب تر شدن باید استفاده شود. با این حال، با همه گیر COVID-19 زندگی ما نسبت به قبل تغییر داشته است. مردم ملزم به محدود کردن خود در پشت درهای بسته به دلیل همه گیری کرونا برای مدت طولانی هستند. بسیاری از آنها از خانه با فعالیت های محدود کار می کردند.
به دلایل مختلف مانند خود قرنطینه، فعالیت های در جامعه محدود شده است و در نتیجه آن رویدادهای بزرگ در خانواده، بسته شدن سالن زیبایی و مکانهای اجتماع عمومی مردم ممکن است تمایلی نداشته باشند و یا قادر به مراقبت های آرایشی و بهداشتی از پوست، مو، و ناخن نباشند. یک گزارش حاکی از این است که آرایش نقش مثبت قابل توجهی در درک شایستگی، میل پذیری و جذابیت افراد در تمام جوامع دارد.
در مطالعه ما، همه شرکت کنندگانی که در طول همه گیر مراقبت های آرایشی و بهداشتی انجام نمی دهند مانند قبل احساس می کنند که نوعی تاثیر منفی بر افکار مثبت ذهن خود دارند. نیمی از آن ها احساس می کنند که رضایت از خود را از دست داده اند. برخی از آنها تحریک پذیرتر شده اند و حدود یک سوم آنها احساس استرس می کنند. با این حال، تغییر در مراقبت های آرایشی و بهداشتی ممکن است به تنها مسئول این اثرات منفی باشد. اثرات منفی روانی همه گیری COVID-19 ممکن است تاثیر قابل توجهی داشته باشد و می تواند یک عامل مهم برای این تغییرات باشد.
با این حال، تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان نیز به این نتیجه رسیده اند که اعتماد به نفس خود را به دلیل تغییر در مراقبت های آرایشی و بهداشتی از پوست، مو، و ناخن از دست داده اند. این تغییرات با این حال نمی تواند توسط اثرات روانی منفی مرتبط با COVID-19 توضیح داده شود.

نتیجه گیری


این که آیا لوازم آرایشی باعث افزایش زیبایی می شود یا نه موضوع بحثی طولانی است.  با این حال، یافته مطالعه ما حاکی از آن است که نقش مهمی در بهتر شدن احساس مثبت ذهنی زنان دارد. افراد ممکن است رضایت از خود، اعتماد به نفس و احساس زیبایی خود را به دلیل ترک مراقبت های زیبایی از دست بدهند. از این رو پیشنهاد می کنیم مسئولان به این موضوع توجه کنند، چرا که این موضوع یکی از مسائلی است که به راحتی قابل اصلاح است. تشویق مردم به ادامه مراقبت های آرایشی و بهداشتی از خود در طول افزایش COVID-19 از طریق رسانه های اجتماعی مختلف ممکن است نقش مهمی برای بهبود سلامت روانی فرد داشته باشد.

 

منبع
Wiley Online Library

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا